Narrow your search
Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Zorg op maat en met een gelaat : beheer van christelijk geïnspireerde gezondheidsinstellingen.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Christelijk geïnspireerde instellingen nemen in het landschap van de zorgverlening een opmerkelijke plaats in. De meeste zijn gegroeid uit initiatieven van religieuze congregaties en zijn sinds vele decennia plaatsen waar christelijke naastenliefde en een sterk evoluerende deskundigheid hand in hand gaan. Dit geeft aan de verzorgingen en de begeleiding die er verstrekt worden, een extra dimensie. In 'Zorg op maat en met een gelaat' wordt ingegaan op de opdracht van het beheer in christelijk geïnspireerde instellingen. Het beheer heeft de moeilijke taak erover te waken dat de vooropgestelde doelstellingen worden bereikt. Daartoe beschikt men over een aantal meer structureel-organisatorische instrumenten en zal men inhoudelijk een aantal aandachtsvelden niet uit het oog mogen verliezen. Indien men zorg op maat en met een gelaat wil stimuleren en bereiken, dan zal men ook op maat en met een gelaat moeten beheren. Dit boek stoelt op jarenlange ervaring van beheer van christelijk geïnspireerde gezondheidsinstellingen en werd met een aantal deskundigen ter zake bestudeerd en uitgewerkt. Voor beheerders en verantwoordelijken van instellingen is deze uitgave een nuttige handreiking om hun leidinggeven op een gemotiveerde wijze te onderbouwen.


Book
Competenties in moeilijke situaties : over kwaliteit van zorg en communicatie
Authors: ---
ISBN: 9789033486371 Year: 2012 Volume: 2 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat voor een arts een gewoon en alledaags gebeuren is, wordt door de patiënt en de familie vaak als ingrijpend ervaren. De vaardigheid en de competentie waarover de zorgverstrekker in kritieke situaties beschikt, bepaalt in belangrijke mate of de geboden zorg en behandeling als kwaliteitsvol wordt ervaren. Dit tweede deel van een reeks van vier boeken over communicatie in de gezondheidszorg biedt inzichten en concrete handreikingen om in te spelen op belevingen en emoties van patiënten, waardoor het diagnostisch en therapeutisch werk tot meer resultaat kan leiden.Hoe kan je mensen met een chronische aandoening adequaat benaderen en hen ondersteunen in de permanente beperkingen die dit meebrengt? Hoe kan je communiceren over medische fouten op een wijze dat het vertrouwen wordt hersteld? Wat moet je weten over verlies en verdriet om mensen in het tijdsbestek van een normale consultatie te ondersteunen en perspectief te bieden? Wat heb je nog te bieden als de ziekte levensbedreigend is en er geen zinvolle curatieve behandelingen meer in te zetten zijn? In welke mate kan vroegtijdige planning van de zorg bijdragen tot het verstevigen van de vertrouwensrelatie met de patiënt en de familie en bijdragen tot een betere kwaliteit van zorg in de laatste periode van het leven?Ook al richt het boek zich in eerste instantie tot artsen, het bevat heel wat concrete inzichten gebaseerd op praktijkervaringen voor allen die in de gezondheids- en welzijnszorg werkzaam zijn, als zorgverstrekker, opleider of beleidsmedewerker.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by